Skuteczna komunikacja – dlaczego warto reagować od razu?
Chcesz, by Twoja komunikacja z innymi była asertywna, jednak mimo wszystko wciąż masz z tym problem? Zobacz, czy nie popełniasz jednego z tych błędów! Sama znajomość budowania komunikatu JA nie wystarczy, jeśli nie opanujesz emocji i nie będziesz reagować na bieżąco.
Co się dzieje, gdy reagujesz za późno?
Jedna z uczestniczek szkolenia podeszła do mnie i powiedziała: „Słuchaj, ja wierzę w to, że warto się dobrze komunikować, przeczytałam książkę „Porozumienie bez przemocy”, próbuję tego komunikatu JA, ale mi to nie wychodzi. Jak mam niby powiedzieć coś w ten sposób, kiedy jestem tak wkurzona, że nie wiem co mówię.”
To jest bardzo częste pytanie i być może część z Was również zmierza się z podobnym problemem. Dlatego chciałam napisać o jednej rzeczy, na której początkujący adepci poprawnej komunikacji bardzo często się wykładają.
Najpierw przykład. Sytuacja z życia wzięta.
Ola pracuje w korporacji na tzw. open space. Koleżance biurko obok urwała się nóżka od klawiatury. Ola słyszy głośne stukanie, ale nie reaguje. Koleżanka też nie, bo właśnie ma wysłać kilka pilnych maili, więc stuka dalej. Po pewnym czasie Ola już nie słyszy głośnego stukania, tylko dudnienie. Dudnienie, które wybija ją z pracy i nie pozwala się skupić na analizie raportu, który ma odesłać. Nadal nie reaguje, a koleżanka nadal stuka. Pięć minut później Ola nie słyszy już tylko dudnienia klawiatury, to w jej głowie dudni, nie słyszy poza tym nic innego. W głowie zaczyna jej pulsować, jest już nieźle wkurzona, w myślach zaczyna wymyślać na koleżankę. Po 5 kolejnych minutach frustracji wstaje, rzuca papierami o biurko i głośno krzyczy: „No jak tak można!” i wychodzi do kuchni. Gdyby nie była w pracy rzuciłaby pewnie dodatkowo kilka soczystych epitetów.
Ola świetnie zna komunikat JA i bardzo chciałaby go używać, ale w tym momencie jest to ostatnia rzecz, jaka przychodzi jej do głowy. I nie ma się co dziwić. Jest ekstremalnie trudno zadbać o dobrą komunikację, gdy jesteś w silnych emocjach.
DLATEGO KOMUNIKUJ SIĘ DOBRZE, GDY JESZCZE MASZ ZASOBY, ŻEBY TO ZROBIĆ.
Skuteczna komunikacja – ważne zasady
Reaguj na bieżąco
Coś ci przeszkadza – powiedz. Teraz jesteś w stanie to zmienić i zakomunikować w taki sposób, że będziesz z siebie zadowolony. Potem może być za późno. Jeśli nie powiesz, że coś ci się nie podoba druga strona ma absolutne prawo się nie domyślić, że Ci to przeszkadza. Dopóki nie zakomunikujesz, że coś jest nie tak, są małe szanse, że rzeczywistość się zmieni. Jedyna rzecz, która się zmieni to Twoje niezadowolenie. Najprawdopodobniej zamieni się w frustrację, a później w złość, wtedy już bardzo trudno jest się dobrze komunikować.
Jednym z najczęstszych błędów ludzi, którzy uczą się technik dobrej komunikacji jest przeczekiwanie momentu, kiedy warto ich użyć.
Kiedy był dobry czas na reakcję Oli? Wtedy, gdy pierwszy raz poczuła, że stukanie klawiatury jej przeszkadza. Wtedy byłaby to w stanie zakomunikować: „Urwała Ci się nóżka od klawiatury i bardzo głośno stuka. Przeszkadza mi się to skupić, a pracuję nad ciężkim raportem. Mogłabyś pójść wymienić swoją klawiaturę?”. Podejrzewam, że koleżanka poszłaby po nową klawiaturę i po sprawie. Gdyby nie mogła iść po klawiaturę mogłaby chociaż podłożyć coś pod złamaną nóżkę, żeby nie stukało. A Ola mogłaby spokojnie pracować dalej.
A tak koleżanka skończyła zniesmaczona, że Ola kolejny raz strzela focha nie wiadomo o co, a Ola skończyła z niezadowoleniem z samej siebie, bo bardzo chciałaby się dobrze komunikować.
Reaguj – nie przeczekuj
Nie czekaj, aż poniosą Cię emocje i zaczniesz wściekle wykrzykiwać swoje racje. Od razu mów, o tym, co Cię boli, przeszkadza, bądź denerwuje. Gwarantuję, że tak szybciej rozwiążesz sprawy, które ci przeszkadzają. Dodatkowo zapewnisz sobie także praktykę technik komunikacji i je tak zautomatyzujesz, że będzie Ci je łatwiej użyć nawet w momencie większych emocji. Skuteczna komunikacja opierająca się na komunikacie JA wymaga opanowania. W ten sposób łatwiej dojść do porozumienia z innymi i nie narażać się na sytuacje konfliktowe. Jeśli będziesz wybuchać, prędzej, czy później zostaniesz uznany za osobę, która nie potrafi utrzymać swoich emocji na wodzy i wiecznie ma focha. Nie ukrywajmy – przecież nikt nie chce takiej łatki!
Skuteczna komunikacja – jakie są Twoje problemy?
Budowanie komunikatu Ja i jego poprawne stosowanie wymaga praktyki. Bez tego ani rusz! Jeśli zainteresowała Cię skuteczna komunikacja i powoli zagłębiasz się w tematykę asertywności, to przeczytaj także mój artykuł, o tym jak wyrażać uczucia i oczekiwania w stosunku do drugiej osoby.
Daj znać, z jakimi problemami zmagasz się przy budowaniu komunikatu JA.
Może zainteresują cię też
-
Implozja i eksplozja — czyli co robimy z emocjami?
Implozja i eksplozja — czyli co robimy z emocjami?
Marta miała ciężki, pełen napięcia dzień w pracy. Najpierw niezadowolony klient, który wylał na nią swoje żale. Potem spotkanie z szefem i prawdziwa katastrofa. Będzie ściśle współpracować z osobą, której szczerze nie...
Czytaj dalej -
Mów o swoich potrzebach! – techniki skutecznej komunikacji
Mów o swoich potrzebach! – techniki skutecznej komunikacji
Jakiś czas temu byłam ze znajomymi na wyjeździe w górach. Po ciężkim dniu (wdrapywanie się pod górkę w strugach deszczu) część grupy zaległa na kanapie przed kominkiem, a dwie osoby poszły na zewnątrz rozpalać grilla....
Czytaj dalej