Informacja zwrotna – dlaczego nie należy o niej zapominać? Dziś chciałabym Wam napisać trochę o tym, dlaczego warto dawać informacje zwrotne. Badania, o których wspominam w artykule udowodniły, że jakakolwiek informacja zwrotna jest lepsza, niż obojętność. Dzięki Twojej informacji zwrotnej inni czują się zauważeni, docenieni bądź świadomi tego, co Ci przeszkadza i co mogliby poprawić. 

Eksperyment Dr Elizabeth Harlow

Najpierw chciałabym Ci opowiedzieć o eksperymencie, który dzisiaj nie przeszedłby przez żadną komisję etyczną 😉

Wyniki z matematyki i informacje zwrotne

Dr Elizabeth Harlow w 1925 roku przeprowadziła badanie, w którym porównywała wyniki z matematyki uczniów w zależności od tego, jakie informacje zwrotne dostawali. Przez 5 dni jednych wyłącznie krytykowano, innych wyłącznie chwalono, trzecia grupa to osoby, które ignorowano i nie przekazywano im żadnych informacji zwrotnych. Po pierwszym dniu dzieci ignorowane, czyli te, które nie dostawały informacji zwrotnej miały wyniki najgorsze, dzieci, które chwalono i krytykowano szły łeb w łeb. Być może macie takie doświadczenie, że jak ktoś został skrytykowany, to się bierze w garść i chce udowodnić, że rozmówca nie miał racji bądź jest w stanie szybko coś nadrobić, czy przyswoić nową wiedzę. Tak też zadziało się w tym eksperymencie. Na początku drugiego dnia dzieci, które były krytykowane, znów się starały, ale … jeśli drugi dzień nie przynosił pochwały, wtedy poziom wykonania zadań spadł dramatycznie. Badanie trwało 5 dni. Dzieciaki chwalone, za to, co im wychodzi, uzyskały wzrost poziomu wykonania zadań o 71%, dzieci, które były krytykowane skończyły ze wzrostem 19%.

To, co jest najciekawsze, a zasadniczo przerażające – okazało się, że w tym badaniu najniższe wyniki uzyskały … dzieci ignorowane. 

Dzieci ignorowane uzyskały wzrost poziomu wykonania zadań na poziomie 5%.

Nawet krytyka jest lepsza niż obojętność!

To pokazuje, jak bardzo istotna jest rola informacji zwrotnej. I uwaga – nawet krytyka jest lepsza niż obojętność! Bo po co się starać, skoro i tak nikt tego nie dostrzega. Po co się wysilać, skoro i tak nikt na to nie zwraca uwagi. Nawet krytyka jest pokazaniem, że ktoś przynajmniej zobaczył to, co robimy. Obojętność informuje, że to, co robimy jest niezauważone, a my nieważni.

Teraz pomyśl o tych wszystkich zachowaniach swojego partnera, współpracownika czy dziecka, których nie skomentowałeś, bo uznałeś, że jest to standard…

Twoja praca ląduje w niszczarce?

Na dokładkę jeszcze jedno super inspirujące badanie. W tym badaniu uczestnicy dostawali kartkę z losowymi znakami. Ich zadanie polegało na wyszukiwaniu identycznych, sąsiadujących ze sobą znaków. Za zalezienie wszystkich znaków na kartce otrzymywali 2 dolary, po czym mogli dostać kolejną kartkę i wykonać dokładnie takie samo zadanie. Jedyna różnica była taka, że z każdą kartką wynagrodzenie spadało. Badacze chcieli sprawdzić, za jaką najniższą kwotę uczestnicy będą wykonywać zadanie.

W pierwszej grupie badacz prosił ochotników o napisanie swojego imienia na górze kartki, a po wykonanej pracy oglądał uważnie kartkę, wydawał dźwięk „Ummmmmm” i odkładał na stół. W drugiej grupie ochotnicy nie pisali imion, badacz odbierał od nich kartkę, nie patrzył na nią, nie wydał żadnego dźwięku, nie interesował się nią, tylko po prostu kładł na stosik z boku biurka. W trzeciej grupie badacz odbierał kartkę ze skończonym zadaniem od ochotnika i od razu umieszczał ją w niszczarce, na oczach osoby, która jeszcze przed chwilą męczyła się z rozwiązaniem.
Jak myślicie, jakie były wyniki? Która grupa była w stanie pracować za najniższą stawkę?

W przypadku ochotników z pierwszej grupy ludzie byli w stanie pracować nawet za 15 centów. Ludzie z grupy 3, która widziała, jak na ich oczach niszczą efekt ich pracy, potrzebowała dwa razy większej kwoty pieniędzy.

A jak reagowała grupa nr 2, czyli ochotnicy, który byli ignorowani?

Dokładnie tak samo, jak ci, który widzieli, że efekt ich pracy ląduje w niszczarce.

Ignorowanie pracy, to tak samo, jak wyrzucanie pracy do kosza.

Informacja zwrotna jest ważna, dlatego nie ignoruj!

Wygląda na to, że zauważanie cudzych wysiłków nie jest niczym trudnym. Zwykłe powiedzenie „Uhmmmm” i przyjrzenie się kartce wystarczyło, by istotnie podnieść produktywność osób biorących udział w badaniu. Natomiast brak odpowiedniego poziomu uważności na co dzień, niedostrzeganie czyjegoś wkładu w wykonane zadania postrzegane jest na tym samym poziomie, co wrzucanie jego pracy do kosza.

Przypomnij sobie tych badaniach, kiedy następnym razem twój pracownik wyśle Ci fajny raport, dziecko pojawi się z rysunkiem albo mąż/żona pomyśli po drodze, żeby zrobić zakupy — nie bierz tego za pewnik. Pamiętaj o tym, że osoby, których staranie się ignoruje, najprawdopodobniej przestaną się starać.

Podziękuj, doceń albo chociaż zauważ i powiedz „Uhmmmm” 😉

 

Wiesz już, że najgorzej jest ignorować. Chcesz dawać dobre informacje zwrotne – jest kilka rzeczy, o które możesz zadbać. Więcej o udzielaniu informacji zwrotnej znajdziesz tu:

5 wskazówek, o co zadbać udzielając informacji zwrotnej 

Zapraszam do czytania!