Zastanawiasz się, jak udzielać motywującej informacji zwrotnej swoim pracownikom? Nie tylko takiej dotyczącej konkretnych błędów, ale tej, która wzmocni pracownika i doceni jego sukces?

Empowerment feedback to model mający ogromny wpływ na tworzenie świetnego zespołu. Takiego, który dobrze ze sobą współpracuje, dzieli się wiedzą, jak i ciągle dąży do ulepszania pracy.

O czym pamiętać udzielając informacji zwrotnej?

Jak wspominałam już we wcześniejszym artykule Informacja zwrotna – najgorsze nie zauważać każda informacja zwrotna jest lepsza od ignorowania. By mieć dobrą relację ze swoimi pracownikami, kluczowa jest odpowiednia komunikacja. Rozmowa zarówno o tym, co pracownicy mogliby poprawić, a także, za co ich cenisz. Dzięki takiemu podejściu wzmacniasz zaangażowanie między sobą i pracownikami, a także sprawiasz, że widzą oni w Tobie nie tylko szefa ale i partnera!

Jak udzielać motywującego feedbacku?

Choć informacja zwrotna zawierająca pozytywną treść nie powinna być trudna do przekazania, to jednak często okazuje się, że jest zgoła inaczej.

Zatem, jak dawać feedback tak, by osoba, która go od Ciebie otrzymuje czuła się świetnie i miała motywację do działania?

Przygotuj się do rozmowy

Warto wcześniej przygotować się do rozmowy. Zastanów się, jaki jest cel Twojego feedbacku oraz skup się na faktach, o których chcesz wspomnieć.

Wyraź zadowolenie oparte na faktach

To ważne, by dobrze wiedzieć, co chcesz pochwalić. W pozytywnym feedbacku zwróć uwagę na to, co chwalisz, a także daj tego przykład. Po informacji typu: Ogólnie jsteś super i bardzo dobrze się z Tobą pracuje, pracownik nie wie, co robi dobrze, nie może więc robić tego częściej. Odnieś się do konkretnych zachowań: Widzę, że ukończyłeś raport w czasie krótszym od przewidywanego, jest w nim sporo innowacyjnych wniosków, dostaliśmy bardzo pozytywny feedback o Twojej pracy od klienta. Biorąc pod uwagę, że miałeś na to niewiele czasu oraz pracowałeś w osłabionym zespole – jest to duży sukces.

Pytanie o to, co wpłynęło na sukces

Prócz pochwalenia pracownika, możesz także zapytać go, jak wyglądała jego praca nad zadaniem i co wpłynęło na to, że udało mu się je zrealizować na takim poziomie. Dzięki temu pracownik przeanalizuje cały proces oraz opisze, jak to wyglądało z jego perspektywy. Pokaż, że jesteś ciekawy, tego co pracownik zrobił. Sama możliwość bycia wysłuchanym i zainteresowanie lidera jest dużym wzmocnieniem dla pracownika. Zapytaj: Jak do tego doszedłeś? Jaki był proces? Dzięki czemu osiągnąłeś sukces?

Benefity

Znacznie więcej osób może skorzystać z tej wiedzy i doświadczenia. Dlatego dobrym pomysłem jest zapytanie, czy osoba, którą chwalimy za sukces chce się podzielić swoją wiedzą z innymi. Pamiętaj, że to będzie motywujące, dla osób, które lubią się chwalić. Zrobienie np. krótkiej prezentacji dla innych będzie dla nich wyróżnieniem. Zapytaj: Jak myślisz kto jeszcze może na tym skorzystać? Może chciałbyś opisać w punktach swój sposób pracy, albo to czego się nauczyłeś? Może mógłbyś nauczyć tego innych?

Jeśli wiesz, że Twój pracownik stresuje się takimi wystąpieniami lub przewidujesz, że odbierze to, jako dodatkową pracę, omiń ten punkt. 

Podziękowanie

Podziękowanie za pracę i zaangażowanie.

Istotne jest zadbanie nie tylko o informację zwrotną, ale także jej jakość. Udzielanie feedbacku przynosi korzyść wszystkim współpracującym – pracownikom, jak i przełożonym.

Webinar o informacji zwrotnej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o dawaniu feedbacku, to zapraszam Cię serdecznie na webinar, który odbędzie się już 25 kwietnia o 20:00. Wystarczy, że zapiszesz się pod tym linkiem:

https://mailchi.mp/e4fb24745423/feedback

Tylko osoby zapisane otrzymają link do pokoju webinarowego.

Empowerment feedback – Twoje doświadczenia

Jakie są Twoje doświadczenia z empowerment feedback? Twój szef udziela Ci wartościowej informacji zwrotnej? Dbasz o to, by udzielać swoim pracownikom pozytywny feedback?